In gesprek met Boeddha

foto R. Vellekoop

Vijfentwintig honderd jaar geleden zit Gautama onder een appelboom. Hij vindt het leven van de mens een eindeloos lijden. Dan opeens ziet hij waardoor dit lijden ontstaat. Vanaf die dag is hij Boeddha, de ontwaakte. DLM heeft deze maand een interview met hem gehad.

Boeddha, u heeft ontdekt dat de achilleshiel het verlangen is. Hoe kijkt u aan tegen deze tijd?
Ik zie mensen in een eindeloze zucht om hun verlangens te bevredigen. Dat waarvan ik gezien heb dat het juist de mens doet lijden, dat jaagt hij na in een nooit eerder vertoonde roes.
Mensen jagen vierentwintig uur per etmaal hun verlangens na.

Het verlangen naar veiligheid scoort zeer hoog. In de straten hangen tienduizenden camera’s die met de meest geavanceerde techniek mensen volgen. Al hun bewegingen worden vastgelegd. Allerlei overheden hebben dikke wetboeken die ieder jaar meer regeltjes bevatten. Al die regeltjes geven een overheid meer mogelijkheden voor controle en daardoor de suggestie van veiligheid. Iedere extra camera en iedere extra wet wordt aanvaard onder het mom van een veiliger leven.

Het snakken naar aandacht en de bevrediging daarvan is een ander verlangen dat veel stimulansen krijgt. Het internet met platforms als Facebook en dergelijke organiseren voor iedere gebruiker de basis. Hiermee gaat iedere gebruiker op zoek naar aandacht van andere gebruikers. Die aandacht krijgen ze daarna als  een reactie op een foto of stukje tekst, een ‘like’, een knipoog. enzovoort. Iedere keer dat ze hun mobiel aan zetten of dat ze een piepje horen uit het apparaat heeft iemand de eigenaar van het mobiel aandacht gegeven. Lopend op straat, in de auto, in de bus of de trein, overal hetzelfde beeld: een honger naar aandacht.

foto R. Vellekoop

Ik heb talloze reclameboodschappen gezien die voortdurend herhalen hoe mooi de auto is die zij verkopen of de kleding of sieraden. Ze laten de kijker weten dat hij vreselijk veel te kort komt. Ze roepen verlangen naar het bezit van deze glimmende monsters of andere hebbedingen op. Ze suggereren dat mensen die dit niet bezitten ongelukkig moeten zijn. Ook hier draait het om verlangen. Het pijnpunt van de mens wordt met iedere reclameboodschap op de proef gesteld.

Ik zie een mens die meer en meer vervreemdt van zichzelf. Een die iedere dag met zijn toekomst bezig is, die niet in het nu leeft maar in de toekomst. Daar waar hij hoopt tijd te vinden om in zijn foto’s terug te kijken wat hij allemaal beleefd heeft. Dit omdat hij toen niets beleefde, maar bezig was met het vastleggen hiervan op foto’s voor later.

De mens is gaan leven in een virtuele wereld die vergaat op het moment dat er geen internetverbinding meer is. Zijn verlangen naar deze verbinding heeft krankzinnige vormen aangenomen.

Het leed op aarde moet immens zijn. Al die mensen die vol opgekropte verlangens zitten.

Via het internet probeert hij nu te vinden wat de mens 2500 jaar geleden ook al zocht en waarvan ik toen ook al zei dat niemand hoeft te zoeken naar wat er al lang is en ook nog heel en compleet is op dit moment.

Er is niets buiten jou om reikhalzend naar uit te kijken, omdat op dit moment alles al heel en compleet is.

Rob Vellekoop, 21 september 2019

 

3 Comments

  1. jammer dat boeddha als zovelen op de aarde
    hun bewoners eerst de rug moest toekeren
    om tot wasdom te komen
    en zoals vele waarzeggers
    eerst overleden moest zijn om
    serieus genomen te worden

  2. De schoonheid van ons leven is evenredig aan onze goede gewoonten. – Baba the Buddha

    Mensen wenden zich tot goeroes om mantra’s (mystieke, krachtige formules) te ontvangen

    die ze reciteren voor hun geestelijke verheffing; anderen zoeken medicijnmannen

    en heilige monniken op om yantra’s (esoterische talismans) te krijgen voor bescherming

    en om slechte krachten af te wenden; weer anderen proberen van priesters tantra’s (geheime riten)

    te leren om bovenmenselijke krachten te krijgen.

    Maar dit is allemaal verspillende moeite.

    Beschouw je lichaam als de tantra, je eigen adem als de mantra en je hart als de yantra.

    Je hoeft ze niet buiten je te zoeken. Wanneer alle woorden die je spreekt beminnelijk zijn

    wordt je adem de Rig Veda. Wanneer je niet naar alles luistert en alleen beminnelijke taal verkiest,

    wordt alles wat je hoort Sama Veda! Wanneer je alleen goede, behulpzame en verheffende

    handelingen verricht, wordt alles wat je doet Yajur homa (offergave).

    Dan zul je elke dag de Vedapurusha Yajna opvoeren, het vuuroffer

    dat de vedische Geest (God) gunstig stemt.

    Sathya Sai Baba, 2 oktober 1981

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.