In gesprek met pastel schilderes Martine Jacobs

Origami muzikantjes 50 x65 cm Canson papier 400 gram 2018 Martine Jacobs

Martine Jacobs is pastel schilderes en is van 1986 tot het rampjaar 2002 een uiterst succesvolle kunstenaar, met exposities over de hele wereld. In 2002 is er de aanslag op de Twin Tower 9/11, wordt de euro ingevoerd, Van Gogh en Fortuijn vermoord. Hierdoor valt de verkoop van haar werk in duigen. Na een jarenlange pauze komt ze fris en enthousiast terug onder andere met haar ‘Origami’ serie. Hiervan zegt ze enthousiast dat zij er zelf nog heel veel in ontdekken kan.

Martine Jacobs haalt haar inspiratie van beeldbanken op internet. Ze verzamelt digitale afbeeldingen die ze combineert en verwerkt tot verhalende aquarellen in levendige kleuren en vormen.

Op dit moment hangen werken van Jacobs uit de Lily serie in galerie Beeldend Gesproken in Amsterdam. Ook in het hanf-museum van Berlijn en het hash museum van Amsterdam zijn werken van haar te zien.

Beatrix Queen of Grass pastel and weed leafs on paper 1993, Martine Jacobs, Hash museum Amsterdam.

Martine maakt in 2002 een pastel serie over de aanval op de Twin towers (9/11).
In haar pastels heeft ze de Twin towers geplaatst samen met de overgebleven gebouwen van Hiroshima en Nagasaki. Hierover zegt ze:”In de politiek zijn er altijd opgevoerde tegenstellingen. Dat zien we nu weer met Syrië. Echter het verdriet dat misdadige oorlogsacties veroorzaken zijn universeel. Een mens is een mens of ze zich nu moslim of christen noemen. De Amerikanen vinden mijn werk een schandaal, hoe durf ik deze drama’s te vergelijken! Maar ik blijf bij mijn mening, mensen vernietigen om welke politieke reden dan ook is eeuwig fout. Vandaar dat ik deze pastels ‘gedeeld verdriet (shared grief)’ heb genoemd.”

Gedeeld verdriet, Martine Jacobs, 2002

De Twin towers van New York gezien in combinatie met het laatst overgebleven gebouw in Hiroshima. Samen met gebouw 7 die allemaal werden vernietigd tijdens de aanval op 11 september.

Shared Grief, Martine Jacobs 2002

Ze vertelt dat in 2002 haar zelfvertrouwen weliswaar een knauw kreeg, maar dat zij haar stijl niet wil veranderen. Kunstenaar ben je voor jezelf, vindt ze. Eigenlijk ben ik toen gestopt. Ik heb nog wel een tijdje mijn werk zelf uitgeprint en verkocht. Daarna kreeg ik een erfenis en ben met mijn levenspartner Hans gaan reizen. Dit geeft tijd voor bezinning.

Wanneer ze na wat omzwervingen in Portugal gaan wonen maakt ze de Lilly serie. Deze werken zijn bedoeld als illustraties voor een kinderboekje dat helaas niet is doorgegaan.

Lily’s world, Martine Jacobs 2015
Lily’s circus, Martine Jacobs

Op dit moment is Martine Jacobs druk in de weer met haar ‘Origami’ serie. Ze voelt zich gevangen door het simpele beeld. Gefascineerd is ze door het feit dat je het hele leven kan vouwen. Je kunt niets verdoezelen, want alles is heel exact. Ze zegt, ik hou van die duidelijkheid, geen gemanipuleer. Wat je ziet is wat je krijgt. Die schijnbare onbewogenheid, uitdrukkingsloos. Deze scherpe lijnen, daar voel ik me prettig bij. Ja is ja, nee is nee, de beelden zijn compromisloos. De kracht zit in de eenvoud van het beeld, de rest is opschmuck.

Pastel – Origami reiger pastel op papier, Martine Jacobs 2018
Origami muzikantjes 50 x65 cm Canson papier 400 gram, Martine Jacobs 2018

Martine Jacobs komt weer meer naar buiten met haar werken. Voorlopig exposeert ze in Galerie Beeldend Gesproken, Hannie Dankbaar Passage in Amsterdam.

Of kijk op instagram of weebly.

Rob Vellekoop, 27 april 2018