Vijf keer propaganda waarmee regimes iedere dag het publiek bewerken

Bericht uit de matrix

Foto R. Vellekoop, Amsterdam

Om mensen het eens te laten zijn met het regeringsstandpunt over gezondheid (beter: ziekte) halen regeerders de volgende propagandatechnieken uit de kast. Wat dat betreft is er niets nieuws onder de zon, maar de mate waarin zij deze inzetten is ongekend. We bespreken het gebruik en eveneens wat je ertegen zou kunnen ondernemen.

Propaganda

Het doel van propaganda is mensen het eens te laten zijn met een politiek standpunt. Dit instrument gebruikt de overheid dag in dag uit. Het is daarbij van belang dat mensen informatie zodanig krijgen voorgeschoteld dat zij gedwongen worden of zich voelen om een standpunt in te nemen. De informatie die zij naar buiten brengen moet beschouwd worden als de enige waarheid.

Om het publiek zover te krijgen hanteren zij de volgende technieken.

Vereenvoudiging

Versimpel alles tot goed en kwaad, vriend en vijand.

Daarom presenteren de gezagsgetrouwe massamedia wetenschappers als helden, die onbaatzuchtig werken om de mensheid te beschermen tegen covid. Zij zijn dus goed. Daartegenover stellen ze de mensen die niet respectvol zijn omdat ze het overheidsbeleid ter discussie stellen of de leden van het kabinet Mark R. met woorden aanvallen. Zij zijn natuurlijk slecht.

Ook kan je op deze manier iedereen die de pro-vaccinatiewetenschap ter discussie stelt tot een ‘anti-vaxxer’ bombarderen. Deze ‘slechte’ mensen zijn vanzelfsprekend ook ‘anti-wetenschap’.

Om het nog eenvoudiger voor te stellen, iedereen die tegen vaccinatie is, kan niet anders dan niet gestoord zijn. een wappie. Dus slecht.

Hiertegen kan je wel degelijk iets doen.
Ga bijvoorbeeld NIET mee in het zwart/wit verhaal.
Stel een vraag en probeer daarmee de veralgemenisering te doorbreken door uitzonderingen te tonen.

Vervorming

Op dit moment is dit een dagelijks door de bijna complete Tweede Kamer benut instrument. Zij proberen de opposanten van de demissionaire regering R. voortdurend in diskrediet te brengen met verdachtmakingen. Hoeveel keer worden Baudet of zijn fractiegenoten tijdens debatten in de Kamer niet persoonlijk aangevallen of worden zij beschuldigd van allerlei zaken die niets te maken hebben met de punten die zij naar voren brengen?

Daarnaast maken de massamedia de mensen die zich niet willen laten vaccineren vaak belachelijk. Zeker tijdens het eerste jaar van de coronacrisis gebruikten ze regelmatig de term ‘complotdenker’ om aan te geven hoe belachelijk de waarschuwingen voor een dictatuur waren.

Het is niet eenvoudig om je hiertegen te verweren. Wees er beducht voor bij alles wat je zegt, zo geven de propagandameesters aan, dat je geen mensen als referentie noemt die op de zwarte lijst staan. De propaganda is vaak zo doeltreffend dat de betrouwbaarheid van deze mensen een probleem is. Willem Engel bijvoorbeeld is door de massamedia op allerlei manieren afgebrand en verdacht gemaakt. Het is voor iemand die uitsluitend deze negatieve berichten te zien krijgt zonder iets te horen ‘van de andere kant’, erg moeilijk om Engel nog te vertrouwen.

Transfusie

Dit middel is het beste toe te lichten met een voorbeeld. Een veelvuldig gebruikt argument van de overheid is dat mensen die zich niet willen laten inenten tegen covid, asociaal, onverantwoordelijk en egoïstisch zijn.

De propagandisten komen bijvoorbeeld met het verhaal naar buiten dat feitelijk de meeste landen een geschiedenis van egoïstisch handelen hebben, maar als ze dat nu weer doen dan zal iedereen verliezen. Net zoals een persoon bloed toegediend krijgt, zo krijgt het publiek door overheid en massamedia dagelijks een waarde, een norm ingespoten. De huidige norm is bijvoorbeeld dat ‘je bent goed als je een prik neemt, voor je medemens’.

Tegen transfusie is zeker iets te doen. Je zou de onlogica kunnen benadrukken door een aantal vragen te stellen, waarmee je het gegeven zelfs zou kunnen omdraaien. “Is het niet veel verstandiger en verantwoordelijker te werken aan je immuniteit?” Een andere tip is om er niet direct tegenin te gaan, laat ze maar eens uitleggen wat er zo egoïstisch is aan het niet nemen van een ‘prikje’.

Unanimiteit of eensgezindheid

Een veel, zo niet massaal gebruikte suggestie is iemands mening presenteren alsof het de mening is van ieder rechtschapen en goed mens. Zet daarbij bekende Nederlanders in, voer de sociale druk op en maak het aantrekkelijk erbij te horen! Op deze manier zijn de propagandisten eindeloos bezig de twijfelaars over de streep te trekken, recht de vaccinatie in.

Doordat massamedia en censuur op de sociale media slechts 1 gezichtspunt laten zien, kan het publiek al snel gaan denken dat iedereen die mening heeft.

Als bonus krijgen de manipulatoren het zeer gemakkelijk om de tegenstanders in de hoek te drukken. Deze horen er niet bij, zijn eigenlijk vreemd en misschien wel gestoord om anders te denken.

Gelukkig is ook hiertegen wel weer wat te doen. Je zou kunnen zoeken naar een manier om mensen van een ander gezichtspunt bewust te maken. Vervolgens kan je het dan geloofwaardigheid proberen te geven door te verwijzen naar rechtszaken die hierover zijn gevoerd (bijvoorbeeld door Viruswaarheid). Stap niet in de val door de berichten van massamedia als onzin te bestempelen. Toon aan dat het onzin is, laat de toehoorder zelf deze conclusie trekken.

Orkestreren

Dit betekent letterlijk organiseren en leiden. Opdracht aan de massamedia en overheidsberichtgevers: herhaal eindeloos dezelfde berichten in verschillende variaties en combinaties. Met name dat laatste vergt veel organisatie.

Een dergelijke mantra is bijvoorbeeld “Vaccinaties zijn de enige manier om uit de crisis te raken.”

En deze “Iedereen moet gevaccineerd worden, want lockdowns, testen en avondklokken werken niet.”

Gewillige media

Bij het lezen van deze technieken bekruipt je waarschijnlijk het gevoel dat de massamedia een hele cruciale rol spelen. Zij zijn de verspreiders van de boodschap en dienen dit dagelijks zoveel mogelijke te herhalen. Dit vereist een ongelofelijke krachtsinspanning en alle neuzen van de journalisten moeten ook nog eens dezelfde kant op blijven wijzen. Dat is een helse klus.

Iedereen weet zo langzamerhand wel dat het medialandschap door slechts enkele giganten geleid en gestuurd wordt omdat ze alles bezitten. Denk aan de twee Belgische concerns die zo goed als de hele Nederlandse mediamarkt samen met RTL en John de Mol in eigendom hebben. Net zoals in de VS slechts zes bedrijven 90% van alle media aansturen.

Deze bedrijven lopen dus allemaal mee, en worden georkestreerd door de werkelijke machthebbers van de wereld. Desondanks staat de mens aan het einde van deze lopende band van het nieuws. Een mens die zich bewust is van deze praktijken valt niet meer voor de propaganda van de heersers, maar gaat zijn eigen weg.

Rob Vellekoop, 7 november 2021

1 Comment

  1. een leuk voorbeeld van dit ‘manipuleren’
    en pappen en zoet houden door politici
    vind ik het verhaal met filmpje
    opgenomen door mijn dochter
    die gisteren aanwezig was bij de KLIMAATMARS
    (echt een heel mooi woord)
    waarbij de politici aanwezig
    vragen werden gesteld
    bij een onduidelijk antwoord schreeuwden
    de activisten:
    ZEG JA OF NEE

    de jeugd neemt de leugens en manipulaties niet meer
    de kopstukken politiek komen er niet meer mee weg in de toekomst

    groetjes aan alle lieve mensen

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.