Het Groninger klantmanagerspel met uitkeringsgerechtigden

Alexsander Hesse wil aan het werk maar mag niet

Een bijdrage van Alexsander Hesse *

Regelmatig schrijf ik over mijn ergernissen met de sociale dienst in Groningen. Het is zelfs zo erg geworden dat ik bijna nergens anders meer over schrijf. Één van mijn grootste ergernissen is het Groninger klantmanager spel dat gespeeld wordt door de sociale dienst.

Als uitkeringsgerechtigde heb je een klantmanager en eens in de zoveel tijd heb je een gesprek met de klantmanager, hier zou je terecht moeten kunnen met problemen met de uitkering en je zoektocht naar werk. Ik begrijp heel goed dat ik als uitkeringsgerechtigde niet de makkelijkste ben, ik wil aan het werk, ik wil graag een opleiding om aan het werk te komen en blijven, dat laat ik in elk gesprek weten. Ik stel vragen, ik wil van mijn klantmanager horen waarom een opleiding te duur is en waarom ik in de uitkering moet blijven. Maar voor lastige klanten die graag willen werken hebben ze in Groningen een oplossing bedacht. Het Groninger klantmanager spel noem ik het.

De klantmanager belt de uitkeringsgerechtigde met de mededeling:” Ik ben niet langer jouw klantmanager.” Dit is natuurlijk niet negatief genoeg naar de uitkeringsgerechtigde toe dus voegt ze eraan toe:” Ik werk alleen nog met jongeren tot 27 jaar want daarvoor is nog wel hoop.” Zo, de uitkeringsgerechtigde is weer op zijn plek gezet. Vervolgens geeft de inmiddels oud-klantmanager nog even heel duidelijk aan dat de uitkeringsgerechtigde een nieuwe klantmanager heeft, de oud-klantmanager weet niet wie de nieuwe klantmanager is maar de nieuwe klantmanager neemt contact op. Verwacht dit echter niet te snel, het kan wel een jaar duren. Het is inmiddels ruim 3 jaar geleden.

En dan heb je een probleem met de uitkering, met dat probleem ga je naar de sociale dienst. Het maakt niet uit of je belt of er heen gaat. Het antwoord dat je krijgt weet je van te voren:”Daarvoor moet je contact opnemen met je klantmanager.” Natuurlijk gaan ze je niet vertellen wie je klantmanager is, dat zou te makkelijk zijn. Met de vraag:“Je weet toch wel wie je klantmanager is?” proberen ze je zelfs duidelijk te maken dat het jouw schuld is dat jij niet weet wie je klantmanager is. Ik vraag me af hoe vaak ze dit spel op een dag spelen.

Enige tijd geleden sprak ik met een vrouw en toen viel de naam van mijn oud-klantmanager. Deze vrouw heeft dezelfde klantmanager gehad en vertelde mij dat deze klantmanager de neiging heeft om dingen in het klantdossier te zetten die, voorzichtig uitgedrukt, niet kloppen. Zo was deze vrouw er achter gekomen, nadat ze haar klantdossier had aangevraagd, dat ze volgens dat dossier wegens geestelijke problemen niet in staat zou zijn om te kunnen werken. Hier was nooit over gesproken met die vrouw en er was ook nooit sprake geweest van dergelijke problemen.

Hierdoor ben ik nieuwsgierig geworden, ik vraag mij af welke problemen ik volgens mijn klantdossier heb waar ik niets van weet. Ik zit er aan te denken om mijn klantdossier ook aan te vragen maar ik ben bang dat ik het antwoord wel weet:” Natuurlijk kan dat. Hiervoor moet u contact opnemen met uw klantmanager!”

Alexsander Hesse 2016

3 Comments

  1. Ze spelen allemaal een spel daar. De hack van de Matrix weleens gelezen, een supergoed boek! Het enige wat ik kan aanraden is, neem, ondanks dat het wat kost en je al krap zit, een rechtsbijstandverzekering (niet bij DAS) want die werkt voor de roverheid. Maar bv bij de Bovag (heb ik zelf een genomen toen ik met de bijstand te maken had) Als je dat hebt geregeld vraag je je dossier op, krijg je die niet, dan kun je aangeven dat je erover denkt (en je het jammer vind dat het zo moet gaan, maar je hebt nu eenmaal ook rechten) je rechtsbijstandverzekering in te schakelen,

  2. Als je echt hierop wilt doorbreken, vraag dan of je je uitkering berust op privaat of publiekrecht, ook dat jij nooit een klant kunt zijn van een privaatrechtelijke regeling omdat jij naar je beste weten nooit hiervoor een contract bent aangegaan, mocht dit wel het geval zijn dan geef je aan dat dit jou nooit is verteld en als dat wordt tegengesproken vraag je bewijs van berichtgeving waarin jou dat zou zijn medegedeeld. Gegarandeerd dat de ‘klantmanager’ daar geen raad mee weet!!!! Ken je recht, BW1 art 1 lid 1 en 2, de wilsverklaring BW 3:33 en vernietiging van rechtshandelen, BW 3:44, 49 en 50, het doen van valse mededelingen door ‘ambtenaren’ zoals jouw klantmanager mogelijk doet is opzettelijk dwaling veroorzaken, dit is strafbaar. Lees om te beginnen de hiergenoemde artikelen erop na, dat is het begin van je rechtsbesef. We hebben een prima BW (=privaatrecht!)en WvS (=publiekrecht!) dwangmatige doorkruising van privaat naar publiek of andersom is verboden! Zakelijk dwingen (klantmanager zonder contract) strafbaar volgens 284SR en Publiek dwingen zonder grondslag van waarheid in wils-overeenkomst (ambtenaar behoort te dienen binnen het kader van zijn discretionaire bevoegdheid vlgs ambtseed/of) ambtsbelofte) is strafbaar volgens 365SR, dwz. ‘machtsmisbruik’. Kijk op bondoverheidszaken, de rechtsstaat moet hersteld worden want de ‘Overheid’ gaat met haar openbare verkoop van publiek naar privaat zwaar over de schreef!!! verenigen wij ons in de bondoverheidszaken dan kan dit gekeerd worden. Te beginnen omdat wij het recht leren aan de mensen, want het gereedschap van BW en WvS wordt door de overheid in hun voordeel gebruikt, kennen wij de wet geheel en al dan keren wij hun onrecht in het recht met hun eigen ‘wapens’. Dat is jouw, mijn, dat is ieders recht!
    Vorm je een goed en adequaat dossier dan krijgen wij met zijn allen de leugens, misleiding en bedrog van overheid en corporaties de wereld uit omdat wij het de rechters met naam en toenaam voorleggen en het NIET MEER te negeren valt, pas dan kan de rechter een uitspraak doen die gerechtigd WAAR is omdat jij alles hebt ingebracht. Doe je niet adequaat verzet dan is de tegenpartij aan de overhand en kan de rechter niet anders beslissen in afweging dan in jouw nadeel. Zo werkt het dus studeer met ons mee in het recht.

  3. De taak is de zakken van de burger leeg te roven!
    Het leven zo ingewikkeld maken, dat er overal wel een boete aan verbonden is, mn politie tekort omdat er teveel verbalisanten zijn?

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.