Nanovervuiling bedreigt de mensheid – hoe luchtverontreiniging geheim gehouden wordt (3)

Foto 123rf
Bijdrage van Dick van Nieuwkoop *

Van Nieuwkoop zet in een reeks van 6 artikelen uiteen hoe nanovervuiling het voortbestaan van de mensheid bedreigt (deel 1), in plaats van CO2 (deel 2). Ook laat hij zien hoe dit verborgen gehouden wordt (deel 3), en in deel 4, de desastreuze gevolgen voor de gezondheid van de merendeels onwetende mensheid. Ten slotte legt hij een verband met de Nieuwe Wereld Orde (deel 5). Hij sluit af met mogelijke Oplossingen (deel 6).
In het eerste deel van deze artikelenreeks komt al naar voren dat de schijn niet alleen bedriegt maar ook dodelijk is. De lucht lijkt vergeleken met de afgelopen tientallen jaren schoner. Het tegendeel is echter waar omdat de naverbranders die bevestigd zijn aan de motoren de vuile lucht vele malen kleine maken en daardoor onzichtbaar voor het oog. De lucht is daardoor vervuild met nanaodeeltjes die vele malen schadelijker zijn voor mens en dier.

In deel 2 kwam al naar voren dat de toenemende luchtvervuiling een steeds groter probleem wordt voor de economische groei van het kapitalisme De thema’s luchtvervuiling en klimaatverandering werden daarom uit elkaar getrokken en de aandacht wordt via de media volledig gericht op klimaatverandering en CO2. Zolang de vóór- en tegenstanders van het CO2 global warming sprookje met elkaar blijven bakkeleien, wordt de aandacht volledig afgeleid van luchtvervuiling.

 

Protocollen filter-industrie om waarheid over nano te verbergen

Hepa filters zijn de filters die gebruikt worden om stofdeeltjes in de lucht tegen te houden.Image result for hepa filtersAls je kijkt naar de specificaties van Hepa filters dan kom je altijd dit soort getallen tegen.

99.99%,
99.9999%,
99.999999%

Die getallen zien er heel indrukwekkend uit en vertellen je hoe efficiënt een filter werkt. Maar dit soort efficiëntie geldt alleen maar voor deeltjes groter dan 0,3 micometer (300 nanometer). De mazen van zo’n filter zijn niet kleiner dan 0,3 micrometer. De kleinere nanodeeljes gaan hier veelal gewoon doorheen. Over de efficiëntie voor die kleinere deeltjes zul je bij filterfabrikanten weinig informatie vinden. Kortom wil je nanodeeltjes tot bijvoorbeeld 10 nanometer kunnen filteren dan zul je daar weinig filter gegevens voor vinden.

Naast hepa filters zijn er ook nog ulpa filters. Dit zijn duurdere filters die veelal in cleanrooms gebruikt worden. Die werken dan voor deeltjes groter dan 0.1 micrometer (100 nanometer). Je snapt dat ook die filters nog steeds open ramen zijn voor deeltjes van 10 nanometer en kleiner.

Tot nu toe zijn de enige filters waarmee nanodeeltjes redelijk goed tegengehouden kunnen worden electrostatisch geladen filters. De filter draden (fibers) waar het filter uit bestaat zijn dan magnetisch voor kleinere deeltjes. Ze worden onder meer aangeduid met F7 – F9 en zijn voor luchtreinigers en lcuhtbehandelsystemen.

Image result for car cabin filter

Auto interieurfilters zijn daarom altijd electrostatisch geladen filters omdat ze de nanodeeltjes uit de uitlaat van de auto die voor je rijdt moeten tegenhouden. Ze noemen het echter pollenfilters, omdat ze weigeren de waarheid te vertellen over de nanouitstoot van katalysatoren. Pollen zijn ongeveer 20 nanometer. Deze filters houden ook aardig effectief de veel kleinere, gevaarlijkere nanodeeltjes tegen die uit de auto’s komen die voor je rijden, met name in de recirculatie stand van de luchttoevoer bij maximale ventilator snelheid.

Recirculatie ultrafijnstof in auto

De nieuwste ontwikkeling op filtergebied zijn nanofibers en die zullen als eerste toegepast worden in auto interieurfilters. Daarmee zal de lucht in een autocabine sneller schoner worden van nanodeeltjes.

Onwetenschappelijk meetsysteem PM 10 en PM 2.5 

De protocollen voor meetsystemen voor fijnstof zijn opgezet om ultrafijn en moleculair nanofijnstof buiten de meetresultaten te kunnen houden. Met een systeem van PM 10 en PM 2.5, (10 micrometer en kleiner en 2.5 micometer en kleiner) zal nooit duidelijk worden wat de aantallen kleinere deeltjes zijn. Daarmee zal de aandacht altijd gericht blijven op de grote deeltjes. Dit systeem zal daarom moeten veranderen in groepen bijvoorbeeld 100 nanometer tot 1 micrometer, 10 nanometer tot 100 nanometer, 1 nanometer tot 10 nanometer, en zo verder. Dan weet je tenminste waar je het over hebt.

Op deze meter kun je zien wat ik bedoel met de groepen verdeling aan de rechterkant van de lijn. Helaas heb je een veel duurdere meter nodig om de deeltjes te zien van benzine auto’s. Maar het geeft een goeie indicatie van de oplopende aantallen bij kleinere deeltjes,

fijnstof meter.png
Wat je verder moet weten is dat het meten van gewicht (microgrammen per kubieke meter) minder belangrijk is, maar dat het uiteindelijk gaat om het gezamenlijke oppervlak van de deeltjes. Stel je voor dat je 1 deeltje van 1 microgram ophakt in 1 miljoen deeltjes. Die miljoen deeltjes wegen dan tezamen nog steeds 1 microgram. Als je daarna het oppervlak van dat ene deeltje vergelijkt met het oppervlak van die miljoen deeltjes, zul je zien dat het oppervlak van die miljoen deeltjes exponentieel groter is. En het enorme contact oppervlak van die deeltjes die diep het menselijk lichaam binnen kunnen dringen daar zit het werkelijke probleem.

Weight vs Surface area.001
Op Schiphol hebben ze afgelopen jaar nanofijnstof gemeten, maar toen de getallen naar een recordhoogte van 130 000 deeltjes per kubieke centimeter gingen hebben ze het project stilletjes afgeblazen onder het motto: Ultrafijnstof – Geen acuut gevaar voor de gezondheid.

Dick van Nieuwkoop
Facebook

Dick schrijft ons:
“Ik ben heel erg ziek en ook blind aan het worden en kan alleen nog maar leven in ruimtes met zelfgebouwde heavy duty luchtreiniging. Er zijn mensen voor mij bezig om filters te ontwikkelen die dit nagenoeg onmeetbaar fijne stof beter kunnen tegenhouden. Ik heb daarvoor echter financiële steun nodig, waardoor ik blindheid kan vermijden en kan blijven posten en bloggen. Je kunt mij daarvoor bereiken en/of steunen via paypal: phetcharin44@gmail.com

1 Comment

  1. Meer en meer zie ik mensen die ‘joggen’ met opvallende kleding (om te tonen dat ze gezond bezig zijn) langs drukke wegen, vooral in de stedelijke gebieden i.p. v. in parken, uiterwaarden of bossen.
    Ik ben ze altijd erg dankbaar omdat ze met hun longen de vuile lucht voor mij filteren als met m’n oude diesel voorbij kom!

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.