We zitten middenin de productie van massamensen

In kringen van kritische mensen komt de vraag regelmatig naar voren, hoe het mogelijk is dat ondanks alle bedrog en corruptie van machthebbers de bevolking hen praktisch niets in de weg legt. De Duitse filosoof Anders beschreef in 1956 letterlijk op welke manier machthebbers kunnen voorkomen dat de bevolking in opstand komt, en zij passen blijkbaar zijn ideeën toe.

Günther Anders

In 1956 schreef de Duitse filosoof Günther Anders in zijn boek “Die Antiquiertheit des Menschen” de volgende ideeën op. Wij voegden er de manieren aan toe die tegenwoordig van zijn theorie praktijk maken. Wij laten zien hoe deze gedachten bijna 70 jaar later zijn uitgekomen. Hoe schokkend helder had deze filosoof onze samenleving voor ogen!

“Het is genoeg om een collectieve conditionering te creëren die zo krachtig is dat het idee van opstand niet eens bij mensen opkomt. Het ideaal zou zijn om individuen vanaf hun geboorte te formatteren door hun aangeboren biologische vaardigheden te beperken …”

Knoeien met het DNA gebeurt niet alleen in het geniep maar ook openbaar. Denk aan de mRNA covid-vaccinaties en de nieuwe mRNA vaccinaties tegen influenza. Informatie over wat de vaccinaties van met name jeugd en jongeren nu precies doen wordt niet bekend gemaakt. De ‘genderproblematiek’ draagt niet alleen bij aan verwarring maar ook aan het beperken van ‘biologische vaardigheden’ zoals Anders dit aangaf.

Kritische mens

 “Vervolgens zou de conditionering worden voortgezet door het niveau en de kwaliteit van het onderwijs drastisch te verlagen, tot een vorm van beroepsintegratie. Een ongeschoold individu heeft slechts een beperkte denkhorizon en hoe meer zijn denken beperkt is tot materiële, middelmatige zorgen, hoe minder hij in opstand kan komen.”

“Men moet ervoor zorgen dat de toegang tot kennis steeds moeilijker en meer elitair wordt, dat de kloof tussen het volk en de wetenschap groter wordt, dat de voor het grote publiek bestemde informatie van elke subversieve inhoud wordt ontdaan. Vooral geen filosofie. Ook hier moeten we overredingskracht gebruiken en geen direct geweld: we zullen massaal, via de televisie, geestdodend amusement uitzenden, altijd het emotionele, het instinctieve vleiend.”

Doordat het volgen van onderwijs steeds duurder wordt is het voor bepaalde bevolkingsgroepen onmogelijk daaraan deel te nemen doordat het eenvoudig te duur is. Hierdoor wordt zoals Anders aangeeft inderdaad de toegang steeds meer elitair.

Via de censurering van de sociale media door de verschillende mediabedrijven wordt de beschikbare informatie (op het internet) gestript van ‘subversieve invloed’.

Televisieprogramma’s en internet sturen steeds meer geestdodend amusement, met gebruikers die urenlang allerlei video’s en podcasts consumeren. In plaats van dat dit mensen activeert, maakt het hen inactief. Het speelt in op hun emoties. Dit is het ‘geestdodende’ waarover Günther Anders schrijft.

De talloze games die ‘gratis’ via het internet beschikbaar doen vervolgens de rest met de argeloze mens die zich slechts wil amuseren.

Sociale verdoving

“De geest zal bezig zijn met wat zinloos en speels is. Het is goed om met onophoudelijk geklets en muziek te voorkomen dat de geest vragen stelt, nadenkt en reflecteert.
Seksualiteit wordt op de voorgrond geplaatst van menselijke belangen. Als sociale verdoving is er niets beters.”

We hoeven alleen maar te kijken naar de ‘gender’ van de mens en dit bij voortduring aan de jeugd te herhalen totdat zij volledig in de war raken. Dit is een van de manieren om zoals Anders het noemt ‘de seksualiteit op de voorgrond’ plaatsen. Ook de eindeloze beschikbaarheid van seks via het internet werkt mee aan de ‘sociale verdoving’.

Geluk en vrijheid

“In het algemeen zal de ernst van het leven verbannen worden, alles van hoge waarde zal belachelijk gemaakt worden, een constante verontschuldiging voor lichtheid zal gehandhaafd worden, zodat de euforie van reclame en consumptie de norm van het menselijk geluk en het model van vrijheid zal worden.”

Laten we even stilstaan bij ‘consumptie als norm van menselijk geluk’. Dankzij voortdurende reclamecampagnes, waarmee de mens 24 uur per etmaal wordt overspoeld, is het idee gegroeid dat de mens recht heeft op iedere mogelijke vorm van consumptie. Als een of meerdere consumptiemiddelen, zoals bijvoorbeeld een mobiel of een auto niet gebruikt ‘mogen’ worden doordat de overheid gebruik hiervan verbiedt zoals tijdens de coronacrisis, dan voelen de meesten zich aangetast in hun vrijheid en daardoor ongelukkig. We zijn gaan geloven dat we geluk ontlenen aan consumptiegoederen. Het materiële is het immateriële langzaam maar zeker aan het vervangen.

Een ander voorbeeld van ‘consumptie als norm van menselijk geluk’ is dat veel mensen zich tijdens  de coronacrisis zich lieten vaccineren omdat ze anders niet meer met het vliegtuig op vakantie konden gaan.

Uitsluiting

 “De conditionering zal dus een zodanige integratie teweegbrengen dat de enige angst (die in stand moet worden gehouden) die zal zijn van uitsluiting van het systeem en dus van geen toegang meer tot de materiële voorwaarden die nodig zijn voor geluk.”

Met andere woorden als we geen toegang meer hebben tot hebbedingen we geen geluk meer zullen kennen. Tijdens de coronacrisis bijvoorbeeld mochten mensen zonder coronapas of pcr-test niet meer naar evenementen. De toegang was voor hen verboden, zij werden buitengesloten. Veel mensen voelden zich hierdoor dan ook heel ongelukkig. Ook dit was weer een succesvolle toepassing van de ideeën van Anders.

Massamensen

“De aldus geproduceerde massamensen moeten worden behandeld als wat zij zijn: een product, een kalf, en zij moeten worden gecontroleerd zoals een kudde dat moet worden. Alles wat zijn luciditeit, zijn kritische geest, kan verdoven is sociaal goed; alles wat het zou kunnen opwekken moet worden bestreden, belachelijk gemaakt, verstikt. Elke doctrine die het systeem uitdaagt moet eerst als subversief en terroristisch worden bestempeld en degenen die deze doctrine steunen moeten vervolgens als zodanig worden behandeld.”

Al deze maatregelen leiden tot de productie van ‘massamensen’. Waarbij de filosoof aangeeft dat zij als een kudde worden behandeld. De mens moet dus een eenheidsworst worden, zonder kritische geest. Ieder die zich hier niet bij aanpast wordt buitengesloten en als subversief en terroristische bestempeld.

Dit laatste heeft de AIVD in ons land wel heel letterlijk opgevat. Iedere andersdenker die kritiek heeft op het functioneren van de overheid bestempelen zij als een anti-institutionele extremist. Hij hoeft hiervoor niets te doen, alleen deze denkbeelden erop na houden is voldoende voor de geheime dienst om hem als een bedreiging van de nationale veiligheid te zien. (Zie AIVD’s angst voor nieuwe extremisten en de tranen van Kaag)

 

Rob Vellekoop, 5 juni 2023

4 Comments

  1. We kunnen dit verschijnsel dus ook intensieve mensteelt noemen.

  2. Eenheidsworst (“Einheitswurst”) had een door de Nederlandse en Duitse regering vastgestelde samenstelling en prijs. De worst stond bekend om zijn slechte kwaliteit en zijn vreemde smaak.

  3. Hoeveel % is gevaccineerd, dan weet je het percentage van massamensen in Nederland.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.